Tolong Klik Iklan Ni

Sabtu, 26 November 2011

Port & Polish

Porting adalah membentuk kembali lubang intake dan exhaust cylinder head agar proses udara dan bahan bakar yang masuk jadi bertambah besar dan lebih ringan. Sedangkan polishing adalah menghaluskan bahagian yang sudah diporting dan bahagian lain engin agar sedutan udara yang masuk jadi semakin lancar.


Port & Polished kepala silinder CAMPRO CPS
Port & Polish sendiri adalah suatu kerja tangan dengan menggunakan peralatan khusus (Porting Polish Kits) yang tujuan utamanya adalah memperbaiki keberkesanan suatu engin untuk mendapatkan kuasa yang maksima dan efisien. Biasanya engin asal keluaran kilang hanya dalam anggaran 70%, tapi dengan Port n Polish, keberkesanan akan dipertingkatkan menjadi lebih kurang 80-85%.

Proses pelicinan 'Valve Seat'


Pandangan sisi 'Exhaust'
Pandangan sisi 'Intake'
Jika Port & Polish dilakukan secara yang tepat, kesannya adalah tarikan kuasa akan dirasai lebih ringan, pengudaraan engin menjadi lebih panjang, pecutan lebih spontan dan penjimatan petrol juga jadi lebih efisien. Ini semua kerana aliran bahan bakar dan udara jadi lebih lancar masuk ke ruang kebuk pembakaran engin, sehingga tenaga lebih besar, pembakaran sempurna dan bila kereta dipandu dengan keadaan normal, membuat penjimatan petrol menjadi lebih efisien.Tapi akibat dari Port & Polish yang membuat tarikan kenderaan lebih ringan, maka kebanyakan pemandu menjadi lebih seronok dan sering menekan pedal minyak dengan rapat kelantai yang membuat penjimatan petrol kenderaan tidak sepertimana yang diharapkan.


p/s: Kalo dah sedap dipandu...memang dah tak ingat nak bawak slow...hehehee...apa-apa pun,yang penting kita dapat kuasa yang kita harapkan dari proses Port & Polish nih!!

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...