Tolong Klik Iklan Ni

Selasa, 26 Jun 2012

My Artwork @ Citra Terengganu 2012 [Motif Batik]

Medium batik atas kain rayon. Selesai mencanting dan
lorekan lilin dengan berus

Selepas diwarna background, diwarnakan pula bunga
orkid kemudian dijemur ditengah panas supaya
cepat kering

Bila dah kering, sekali lagi dilukis bunga-bungaan dengan
lorekan berus lilin

Kemudian dibackground sekali lagi

Dah kering, buat lagi lorekan lilin...pucuk rebung!


Ni la efeknya bila/kalau kain rayon ni di celur...lorekan
lilin akan lebih ketara dengan teknik overlapping


Kemudian diberi sentuhan terakhir pada hari ketiga
pertandingan dengan menggunakan pastel




Aku tak kedekut ilmu seni batik ni...hehehee. Kalau korang nak belajar camner nak melukis menggunakan medium batik, korang boleh la belajar step by step dari penerangan dan gambar kat atas skit sebanyak.

Walaupun lukisan batik aku tak menang apa-apa hadiah pertandingan Citra Terengganu 2012 tapi aku tetap berpuashati dengan apa yang aku hasilkan pada hari tu. Dalam beberapa siri pertandingan anjuran Muzium Negeri Terengganu, nilah pertama kali aku melukis menggunakan medium batik.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...