Tolong Klik Iklan Ni

Rabu, 2 November 2011

Bateri Kereta

Bateri kereta ada 2 jenis
1) Sel Basah (H2SO4)
2) Sel MF (Calcium base)
Kedua-duanya mempunyai cara penjagaan yang berbeza

1)Sel Basah,perlukan penjagaan yang rapi kerana menggunakan airbateri.Biasanya ketahan bergantung kepada kekerapan penggunaankenderaan.Untuk memastikan bateri jenis ini dalam keadaan yangbaik,seeloknya seminggu sekali(Kalau selalu pakai kereta pada waktumalam) periksa level air bateri anda.Kalau jarang-jarang pakai cubalahperiksa 2 atau 3 minggu sekali.

2)Sel MF, tidak memerlukan penjagaan kerana tidak perlu mengisi air bateri.

Memandangkan cara penjagaannya berbeza sel kering lebih mahal daripada sel basah.
Harga bateri bergantung kepada saiz bateri dan jenis kenderaanserta bilangan plate dalam bateri.Biasanya N40Z (Kancil,Kelisa,Kenaridll) harganya RM125-RM145,NS60/L (Saga,Iswara,Wira,Waja dll) RM145-RM160.NS 70/L RM180-RM210.Ini untuk sel basah sahaja,jika selkering harganya '+' RM50 lagi.

Bateri mempunyai ketahanan yang berbeza,bergantung kepadajenis,cara penjagaan,cara penggunaan dan kekerapan penggunaan.Bateribaru biasanya mempunyai jaminan selama setahun(petrol) dan 6 bulan(diesel).

Bateri boleh "kong" disebabkan
1) sudah tua,lama,uzur,sampai masa
2) alternator( kerja dia cas bateri ), sudah rosak,belt longgar atau
3) wiring,fius (jarang2 la kalu kereta baru
4) tak tutup lampu (boleh jadi jugak)

Sistem alarm kereta tak boleh buat bateri kereta anda kong (kecualisalah wiring),disebabkan alarm akan 'draw current' kurang daripada 5Ampere(standby or lock mode).Kecuali dah lebih 3 minggu tak startkereta.
Mungkin masa anda nak start kereta,tiba-tiba alarm berbunyi.Initandanya bateri ada masalah.Sebabnya masa kita start kereta,hampir 90%tenaga bateri digunakan starter(Benda ni guna dia start kereta)


PASTIKAN juga terminal bateri anda tidak "bersalji" dan bersih

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...