Tolong Klik Iklan Ni

Isnin, 18 Jun 2012

EXORA vs ALZA

Entri kali ni aku copy/paste seratus persen dari blog qhaisrose...satu pendapat dan pandangan dari penulis blog yang juga pemilik Proton Exora B-Line...macam aku punya jugak la...

Selama ni aku citer pasal Exora dari sisi kacamata dan pengalaman aku jer...apakata kita baca pulak blogger lain ulas pengalaman guna Exora...heheheee :)

p/s: Walaupun entri beliau dah lama tapi aku rasa masih releven sehingga sekarang lebih-lebih lagi Proton telah mengeluarkan dengan model Exora Bold CFE (Turbo) berkuasa 1.6cc yang menyamai enjin 2.0cc!


assalamualaikum semua...
ok..,entry hari ni berkenaan kereta pulak...huhuhuhu..
aku nk citer sal kelebihan n kekurangan exora dgn alza....apa yg aku nk citer ni bukan aku amek bulat2 dr internet...ni dari pengalaman aku sendiri...aku pakai exora sekarang ni...pakcik aku guna alza....aku dh pnah drive alza dr penang ke hatyai...exora aku dh drive smpai johor dh..melaka dh 2,3 kali..huhuhuhu...
sapa2 pening nk beli mpv exora atau alza boleh tgk sini...
so..,xmau citer panjang...let check it out apa yg best and xbest exora dgn alza....

1st skali beza ruang dalam exora dgn alza.....
korang bole tgk sendiri la ruang dalam exora lebih besar n selesa compare dgn alza...ruang dalam alza xsebesar exora....kalau tempat duduk belakang sekali amatlah sempit...dr segi keselesaan,bezanya 2 org dewasa bole duduk tempat blakang bg proton exora n 1 org dewasa & 1 org kanak2 bg alza...

pendek cerita exora boleh masuk 7 org dewasa,alza 6 orang jer...


Ruang dalam Exora

Ruang dalam Alza

2nd...,bahagian tempat duduk tgh exora boleh duduk 3 orang.....alza boleh duduk 2 org sahaja...bole tgk sendiri mid section exora n alza...


Exora

Alza

3rd dr segi spec.....,
enjin exora cps 1.6..
enjin alza 1.5...

dari segi pemanduan...,exora lebih sedap dr alza....pemanduan exora lebih senyap dr alza....exora serap hentakan lebih baik berbanding alza kalau jalan x elok....


Exora


exoza banyak kelebihan dr segi elektronik...contoh:

1-Bila pintu kereta xrapat..,alarm akan berbunyi jika kereta bergerak
2-automatic door lock bila kita terlupa nk lock pintu selepas enjin di matikan....
3-automatic door lock bila kereta bergerak melebihi 20 km/h
4-bila terlupa tutup lampu (sesudah enjin dimatikan),bila buka ja pintu alarm akan berbunyi...
5-automatic wiper when reverse(rear wiper)..
ada lagi function automatic exora ni yg aku malas nk tulis n xbpe phm..huhuhu



Alza



4th,perbezaan dari segi harga antara exora n alza....

harga on the road exora dgn alza xbanyak beza pon..kalau exora baseline bole dapat dlm rm59000...
alza pula RM56000 untuk base line....beza rm3000 je dgn exora...

aku cadang baik beli exora baseline then make up sendiri...beza exora baseline dgn high line lebih kurang rm15000++ huhuhuhu....sbb tu aku amek exora baseline..nnt aku make up sendiri ar...





dari segi aircondition...,
exora ada aircond blah atas untuk semua penumpang belakang....alza pulak hanya bergantung air cond kat dashboard tu...punumpang belakang alza mmg akan menangung panas laa sbb xkena air cond...huhuhu


Exora

kekurangan exora adalah body dia berat...enjin hanya 1.6....kalau fully loaded bila naik bukit mmg kena pakai gear 2....(klu bukit tinggi sikit laa)...
kalau jalan straight aku pnah speed sampai 160-170 km/h..

petrol pon bole tahan gak exora ni...kalau isi full tank ron 95 lebih kurang rm100 lahh...

okk...,setakat ni jer aku mampu bercerita....apa yg aku citer adalah dr pengalaman aku sendiri...kalau ada salah or xbetul aku mnta maaf....aku pon xpakar sangat pasal kereta2 ni....

sooo...,di pendekan cerita...,aku mmg puas ati dgn exora....
kalau korang pening2 nk pilih nexora atau alza....,aku cadang belilah exora....

aku beli exora sebab adik beradik aku ramai...nenek aku lagi.....lagi pon aku bukan nk pakai sgt keta ni...aku blayar nnt family aku ar pakai....huhuhu..pendek kate ni utk buat family car laa...huhuhuhu....



aku pakai keta org anak ramai..huhuhu


ok lah...,aku berundur diri dulu...semoga anda buat pilihan yang bijak.....


31 ulasan:

StarPrincess berkata...

As salam...wah...info yg menarik.... thnx a lot...^_^

alialisakreatif.blogspot berkata...

nice info!! tengah tunggu exora saya soon Insya Allah heheh

Tanpa Nama berkata...

Exora mmg terbaik
.sb sy. Pun okai exora

Tanpa Nama berkata...

Tahniah2. ..
Dah boleh masuk ahli dewan kabinet ni.org mcmni la layak dok kusi kat kabinet negara.
Tq for your info.

Tanpa Nama berkata...

info yang beguna, cuma terkilan sebab info spesifisikasi terlalu kecil, x boleh nak baca. melainkan anda benarkan untuk safe image tersebut. ..musykil kenapa x boleh nak share image tersebut.?????? padahal anda juga amik dari tempat lain... huhhh

Kizz Kazz berkata...

Salam saudara...saya sendiri pon pakai Exora...dan saya petik entri pon dah bagi link blog asal...kalu saudara nak save gambar blh klik blog asal yg saya dah tanda berwarna biru kat mukadimah saya...kalu nak tgk lagi banyak gambar2 Exora blh join group2 fb kelab Exora..blh jer taip Exora Owners' Club Motorsport™ iaitu sebuah kelab berdaftar yg saya join sekarang...banyak info2 yg berguna bila join kelab...sekian terimakasih

Tanpa Nama berkata...

4 org satu skuad aku ambil exora bold 2012 menjelang akhir 2014 semua masalah enjin .inlet radiator host licking sbb plastik .menyebabkan masalah besar pd engine . barang power tp xde kualiti .

Kizz Kazz berkata...

Salam saudara Tanpa Nama...masalah radiator host licking pihak sc proton ada menawar tukar ganti sambungan yg baru secara percuma...midel bold 2012 mmg bermasalah kat bahagian kerana ianya plastik jadi sc tukar kepada jenis nickel supaya tak mudah patah...

Tanpa Nama berkata...

Exora mmng besar dan selesa...

Unknown berkata...

Estima putih lg best..👍👍

Tanpa Nama berkata...

Bagus entri ni..sbb mmg tgh usha samaada exora atau alza...tapi mcm brpihak pd exora la sbb ank ramai dan nmpak selesa

Tanpa Nama berkata...

Exora memang best tetapi dari segi enjin x best......CAMPRO MEMALUKAN

Unknown berkata...

As salam semua...sy nk kongsi gak cerita ni..sy pn pkai exora..mmg puas..wlaupn sy akui engine nye kurang power..tp skrg da power..sbb da modified...dlu pn sblom sy ambik exora..sy ckp mcm kete org tua..bile da beli n tukar rim sukan..kete ni ade kemajuan n bleh ubah lg...selame 4 tahun lebih sy pkai exora manual cps..tidak prnh ade mslh..mmg puas hati..skrg sy da join club exora...itu saja dr sy...

Kizz Kazz berkata...

Terimakasih atas maklum balas anda mrngenai Exora...tak dinafikan penggunaan Exora ada pro dan kontra...saya sendiri dah pakai Exora berenjin Campro CPS sejak tahun 2010 sehingga kini...Alhamdulillah takde lagi masalah yg berat² dialami...servis biasa dan pertukaran barang ganti tu biasa la...sekarang ni pun Exora saya berwajah Bold (bumper bold depan belakang) disamping menggunakan sportrim 17" dan spring depan dipotong sedkit...simple modi jer...heheee

Tanpa Nama berkata...

Salam. Betul ke exora makan minyak? Sekadar bertanya.

Tanpa Nama berkata...

Exora problem lah weh.......kalo tak percaya guna lar...baru tau....alza walaupun kecil enjin tak kacau.......even proton dealer cakap...jangan ambil exora....enjin problem...even turbo bold.......sbb exora pakai enjin preve....badan besar tapi cc kecik....

Unknown berkata...

Ezora petrol rm50 boleh pergi 210km jln biasa bkn higway.

Unknown berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Mama tabah berkata...

Nak Tanya tu jugak..mkn minyak ker..??

Kizz Kazz berkata...

1.6 cc turbo tak sama macam 1.6 cc N/A...saya pakai Exora CPS manual 1.6cc dan banding dgn Exora Turbo CFE member saya...lain peginya Exora Turbo tu...

Kizz Kazz berkata...

1.6 cc turbo tak sama macam 1.6 cc N/A...saya pakai Exora CPS manual 1.6cc dan banding dgn Exora Turbo CFE member saya...lain peginya Exora Turbo tu...

Unknown berkata...

Saya tgh menimbangkan untk tukar alza ezi auro ke auto exora premium 2016...

Mohon pandangan.... adakah langkah saya betul dari segi performance tanpa membicarakan tentang space comparison..
Atau haruskah saya tggu exora 2017 ..

Mohon pandangan

Kizz Kazz berkata...

Pilihan yg bagus utk trade in Exora Bold CFE Turbo...dari segi performance Exora turbo adalah lebih mantap dari alza...kalau saudara nak tunggu Exora 2017 pon takpe jugak sebab dengar kabar akan keluar model Exora facelift dgn enjin baru....

Tanpa Nama berkata...

Exora jauh Sgt beza dgn alza..sy sendiri pakai campro cps manual almost 5 years millage dh capai 210000km..ko sedap je ckp sedangkan pakai pon tak pernah..alza pon aku pakai..DLM pekan OK .bawak jalanjauh umpama besi nak melayang..mmg tak sedap langsung bwk..so jgn komen bila ko sendiri dgr je Dr mulut org

Tanpa Nama berkata...

Exora jauh Sgt beza dgn alza..sy sendiri pakai campro cps manual almost 5 years millage dh capai 210000km..ko sedap je ckp sedangkan pakai pon tak pernah..alza pon aku pakai..DLM pekan OK .bawak jalanjauh umpama besi nak melayang..mmg tak sedap langsung bwk..so jgn komen bila ko sendiri dgr je Dr mulut org

Afdhalazman@yahoo.com berkata...

Tp bg aku kereta produa lg bgus kot..minyak 3x ganda jimat drpd proton..aku pakai alza dh 5thun..setakat ni xde problem minyak jimat...enjin dia lebih syp drpd exora..

Tanpa Nama berkata...

Sy guna exora cps auto..ok aje..selesa untuk perjalanan jauh..econ pun ok ,depan belakang...tak boleh cakap la minyak kuat atau tidak...bergantung pada penggunaan...buat exzos sikit ,voltage stabilizer,twin surbo...ngam..tak payah masuk turbo...ngam .sedap aje pikup pun kuat...spare part pun mudah murah cam persona aje...yg penting selesa...banyak kegunaan ruang luas bagi yg berniaga..kalau fikir rosak itu ini...semua keta ada hal dan masaalahnya...hihih

Mrdinuncle berkata...

aku ingat nak beli 2nd auto ,macammana ?kerja kl,kg kelantan.anak 7 orang.kalau naik karak ada pick up ke?pengunaan petrol mcmmana?skg aku pakai rusa petrol lebih kurang rm 160 je,pergi balik.minta pencerahan.....

Unknown berkata...

Sy baru nk cari exora cps auto utk di buat sewa. Betol ke katanya selalu problem gearbox?surbo tu mcm mana?

Unknown berkata...

Lepas baca entri nie terus rasa nak ambik Exoran Turbo...

ROSYATISALJU berkata...

Apa beza antara exora turbo dan exora bold?
Mana yang lebih baik?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...