Tolong Klik Iklan Ni

Khamis, 19 April 2012

Tip Jimat Petrol Exora



Tip ini merupakan asas jer untuk pemandu biasa macam kita, sekurang-kurangnya ia membolehkan kita dapat lebih petrol dengan setiap RM yang kita belanjakan. Tak kira Exora auto atau manual. Asasnya sama jer!

Kalau boleh isi pada waktu awal pagi atau masa waktu suhu sejuk, kerana ia mempunyai kapasiti lebih banyak cecair petrol pada waktu sejuk berbanding waktu panas siang hari yang banyak wap. Sekiranya kita perhatikan, jika isi minyak di waktu tengahari petrol akan meruap lebih cepat dan membuatkan ia dapat dibau dengan terlalu ketara. Untuk mengurangkan kerugian petrol ‘hilang’ ditelan angin, jadikan amalan mengisi petrol di awal pagi atau ketika cuaca sejuk.

Isi minyak dengan perlahan-lahan (tidak berterusan...ermmm tapi biasanya kebanyakan pam petrol sekarang ni tekanannya laju) supaya cecair petrol dapat masuk sepenuhnya ke dalam tangki dan mengurangkan fenomena wap petrol meruap bebas yang akan membazirkan minyak. Isi minyak semasa tangki separuh penuh. Ini kerana lagi banyak baki minyak dalam tangki akan mengurangkan kapasiti ruang udara sekaligus anda akan dapat lebih petrol dalam tangki yang lebih optimum. Jangan amalkan bila dah nak habis baru nak isi petrol.

Pernah tak kita bawa barang yang tidak perlu? Biasa ada kan?? (Exora bukan stor...heheh). Penambahan berat sebanyak 50 kilogram meningkatkan penggunaan minyak sebanyak dua peratus. Jangan lupa perhatikan tayar Exora, pastikan tekanan angin adalah sesuai dengan keadaan dan bebanan. Jika tidak, penggunaan minyak bertambah lima peratus kerana geseran berlebihan.

Penalaan enjin yang salah akan meningkatkan penggunaan petrol hingga lebih 50 peratus. Jangan malas check tahap palam pencucuh, tali kipas dan penapis udara diperiksa secara berkala.

Lebih perlahan kita memandu, (bukan la terlalu perlahan weh...mana syok bawak Exora slow2 der!) lebih jimat minyak digunakan. Nak senang, ikut kelajuan kebangsaan yang tertera dipapan tanda lalulintas tu. Secara perbandingan, pada kelajuan 100 km/j, penggunaan minyak bertambah 10 peratus, 105 km/j (15 peratus) dan 110 km/j (25 peratus). Ia berbeza bagi setiap cc kereta, lagi tinggi cc lagi banyak minyak dibakar (tapi kalau ikutkan nisbah kuasa dengan berat, kalau kuasa enjin besar lebih power contohnya Exora Bold CFE, mungkin lebih jimat minyak kerana daya kilas enjin mampu untuk menggerakkan berat Exora jika dibandingkan dengan Exora CPS!)

Jika Exora dalam keadaan statik, matikan enjin kalau sekadar menunggu seseorang. Jangan atau elakkan menekan pedal minyak ketika Exora tidak bergerak. (Huh apa faedahnya tekan pedal minyak kalau Exora tak bergerak...kan..kan..kan!)

Pilih gear yang sesuai dengan kelajuan. Menggunakan gear rendah untuk kelajuan tinggi menyebabkan pembaziran minyak kerana enjin menjadi lebih pantas (kalau gear main tekan2 jer pedal minyak tu...ntah jimatnya kemana!). Gear tak perlu di tekan secara melulu macam nak merempit. Kalau nak sangat merempit takde maknanya nak jimat minyak. Ada ke kereta lumba fikir nak jimat minyak??

Jika kita sudah tahu di mana hendak berhenti, perlahankan kenderaan secara beransur-ansur. Elakkan brek mengejut. Ni memang ramai pemandu punya tabiat ni. Jangan lupa kita buat perancangan laluan. Kita pilih laluan yang tak sibuk untuk mengelakkan jem yang akan menyebabkan pembaziran masa, petrol dan secara tak langsung mengelakkan tekanan!

Kurangkan perjalanan jarak dekat kerana ini meningkatkan penggunaan minyak sebanyak 40 peratus. Kalau dah terlalu tu dekat elok guna basikal ( tak kira la basikal apa pun, Pixie ke MTB ke, janji basikal). Kalau ada motosikal, guna jer motorsikal. Alaa takkan nak pergi kedai nak beli gula sekilo kat luar simpang tu nak bawa Exora jugak, kalau rajin sangat, jalan kaki jer...eksesais skit...jasmani wehh! Tu contoh jer..heh heh heh.

Tak perlu pasang aircond Exora kalau cuaca dah sejuk atau matikan aircond apabila dah nak dekat sampai yang ditujui. Penggunaan minyak bertambah 10% apabila menggunakan aircond. Lagi baik cuba biasa2kan tak gunakan aircond kalau kita bawa Exora berseorangan. Biar badan berpeluh skit. Badan melekit sikit takpe, sampai di rumah mandi jer!

Tak payah merempit sana sini (aikss kat atas dah tulis...takpe saje nak tulis pepanjang). Kalau boleh perlu bijak tekan pedal accelerator dengan berhemah, kalau nak jimat kenalah bawa bersederhana tak payah laju-laju der!

Untuk perjalanan jarak jauh, pastikan tingkap kereta ditutup semasa memandu untuk melancarkan pergerakan Exora. Jika tidak, Exora kita akan bertambah geseran dan perlahan, ini menyebabkan kita menekan minyak lebih banyak untuk bergerak. Biasanya sesetengah pemandu fikir kalau tingkap dibuka akan menjimatkan minyak tapi sebenarnya tidak kalau kita memandu laju. Bayang kalau tingkap dibuka, aliran angin akan menerjah masuk kedalam kabin. Tu sebenarnya kesan geseran yang menjadi halangan.

Kurangkan perjalanan kereta semasa waktu puncak, kalau bandar2 sibuk seperti KL atau lain bandaraya yang sentiasa sibuk, biasa2kan pergi kerja awal2 sebelum jalan akan kita lalui bertambah sibuk. Sebab bila jem, makin kuat minyak habis terutamanya auto. Kalau nak jimat lagi pakai jer Exora manual macam Exora B-Line aku punya, bagi mereka yang nak jimatlah...heh heh heh, kalau auto ni memang makan minyak daripada manual tapi sedapnya bab dalam bandar atau jalan jem, senang pakai auto la...tak la macam manual B-Line yang guna nih...sakit lutut wehh...lebih2 lagi orang macam umur aku...dah tua lutut dah tak kuat...sebenar efek cedera main bola dulu2 la nih.

Pastikan enjin berfungsi dengan baik dan sentiasa diservis. Tukar minyak pelincir mengikut jadual selaras dengan cadangan pengeluar Exora. Kalau dalam buku manual tu kata tukar setiap 5000km jangan tukar masa dah lajak 7000km ke 8000km. Gunakan minyak pelincir berkualiti tinggi untuk memaksimumkan keberkesanan enjin.

Warming up enjin kereta sekurang-kurangnya 30 saat setelah enjin dihidupkan, tapi sesetengah orang kata tak perlu warming up enjin kerana masa proses warming up tu minyak pun tergunapakai lebih-lebih lagi kalau warming up terlalu lama. Macam Exora, kita cuma tunggu api yang warna biru di odometer tu padam pastu terus jer bergerak.

Guna NGV berbanding petrol, kalau nak guna NGV la tapi mungkin kita tak nak guna NGV kat Exora kerana menyempitkan ruang bonet belakang). Kalau aku baik letak kotak subwoofer...baru ada ummpphhh dengar ICE...heh heh heh!

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...