Tolong Klik Iklan Ni

Khamis, 9 Februari 2012

Perodua Bakal Mengeluarkan Kereta Berkapasiti Lebih Besar




Perusahaan Otomobil Kedua Sdn Bhd (PERODUA), dijangka diberi kebenaran oleh kerajaan untuk mengeluarkan kereta dengan enjin berkuasa lebih tinggi daripada 1.5cc tidak lama lagi. Menurut sumber, kebenaran tersebut akan diberi sebaik sahaja kerajaan selesai menyemak semula aturan perjanjian yang dimeterai kedua-dua pihak ketika penubuhan Perodua pada 1993 yang mana ditetapkan Perodua hanya dibenarkan mengeluarkan kereta kompak bawah 1.5cc.


Sudah pasti Perodua akan turut serta memasang dan mengeluarkan kereta sedan dengan dengan enjin 1.6cc dan 1.8cc yang mana sebelum ini Perodua hanya dibenar mengeluarkan kereta kompak berkapasiti 660cc, 1.0cc, 1.3cc dan terbaru 1.5cc yang terdapat pada model Alza dan model Myvi Extreme. Pengenalan model baru dengan enjin kapasiti yang lebih besar dijangka dimulakan dengan model prototaip Bezza.

Adakah dengan kebenaran yang akan diberikan kepada Perodua mengeluarkan kereta berkapasiti lebih besar bakal memberi saingan yang lebih sengit kepada Proton? Sama-sama kita tunggu perkembangannya. Apa yang penting dan perlu ditekankan, Perodua patut menjadi pengeluar yang sebenar-benarnya, bukan hanya merekabentuk bumper atau lain-lain bahagian yang ditokok tambah.


Sumber: Berita Harian

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...