Tolong Klik Iklan Ni

Selasa, 14 Februari 2012

Kereta Mudah Kemek?


Persepsi sesetengah pemandu kereta masih tertanya-tanya kenapa sesuatu kereta apabila terlibat dalam perlanggaran ataupun kemalangan, kereta mudah kemek. Banyak yang bertanya, marah, ada juga yang mengamuk bila kereta kemek, kan? Memang mahal kos bagi membaiki kenderaan kemek. Tapi, kita juga perlu sedar bahawa nyawa adalah anugerah yang paling bernilai. Kereta ada insuran untuk kos membaiki kenderaan, tapi nyawa kita tiada galang gantinya.



Bahagian depan kenderaan sememangnya direka untuk kemek. Kawasan ini dipanggil zon kemek (crumple zone) yang berfungsi sebagai penyerap sebanyak mungkin hentakan sebelum tenaga hentakan ini dipindahkan kepada penumpang kenderaan.



Contoh ujian yang dapat dilakukan bagi membuktikan teori ini adalah dengan menghentak tangan anda kepada tilam spring dan kayu. Sudah pasti menghentak tangan pada kayu adalah menyakitkan daripada memukul tilam bukan? Dalam kes ini, tilam telah menyerap semua tenaga dengan "mengemekkan" dirinya.

Sumber: infokenderaan


p/s: Aku pernah mengalami dan merasai bagaimana kemalangan kereta, sila rujuk Iswaraku. Takpe la...biar jer kereta kemek tapi keselamatan aku sekeluarga terselamat.

p/s 2: Harap-harap Exora aku tak mengalami kemalangan seperti gambar Exora kat atas tu...Amin

Update: Proton Exora CFE salah seorang sahabat EOCM yang mengalami kemalangan terlanggar 2 ekor kerbau...sila perhati betul-betul pada yang ditanda tu...ini bermakna zon kemek (crample zon) berfungsi dengan sewajarnya dan secara tak langsung mengurangkan kecederaan pemandu atau penumpang...untuk makluman...pemandu Exora tersebut tak mengalami apa-apa kecederaan dan Exora tu masih boleh dipandu sehingga ke bengkel.

p/s: Kemalagan langgar kerbau yang berlaku pada 3.12.2012.

2 ulasan:

nurpiska berkata...

oh begitu rupanya.

Kizz Kazz berkata...

baru ku tahu...heheee

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...