Tolong Klik Iklan Ni

Isnin, 17 Disember 2012

Bila Enjin Kereta Gagal Berfungsi


Kita pasti pernah melalui saat genting samada dari segi mengejar masa untuk ketempat kerja, nak hadir meeting atau lain-lain hal tapi malangnya kereta pulak meragam, start enjin taknak hidup atau breakdown kat tengah jalan. Huh! Tak ke panas hati. Situasi seperti ni pasti terjadi yang mungkin kita dengar dari dari rakan-rakan kita atau keluarga kita ataupun kita sendiri pernah alami situasi tersebut. Grrrrrr...bila kena kat kereta kita lah. Pasti kita menyumpah seranah kat kereta...Hehehh.

Walaubagaimanapun, situasi tersebut kita boleh atasi sekiranya kita menjaga kereta dengan sempurna dengan membuat servis secara berkala. Sekiranya kurang penyelenggara tak mustahil kereta kita tak dapat dihidupkan yang mungkin berpunca dari bateri yang lemah atau gagal berfungsi. Selain tu mungkin juga kegagalan sistem starter (kerosakan motor penghidup). Kemungkinan lain enjin tak dapat dihidupkan berpunca dari kerosakan pada sistem saluran bahan bakar atau sistem pencucuhan malah sistem saluran bahan bakar tersebut overflow dan sekaligus menyebabkan ruang pembakaran terlalu lembap dengan campuran udara yang tak betul.

Kalau terjadinya perkara seumpamanya pada kereta kita sendiri, kita boleh atasi dengan melakukan beberapa tip. Kita boleh cuba menghidupkan dengan bateri baru. Cara menghidupkan enjin kita perlulah menekan pedal minyak ketahap maksima supaya lebih udara dapat masuk keruang pembakaran enjin. Tapi jika kereta masih gagal berfungsi dengan baik, kita perlu refer kat mekanik. Ingat tu, enjin adalah nadi kereta kita!

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...