Tolong Klik Iklan Ni

Ahad, 12 Ogos 2012

Kad Ucapan Hari Raya

KUALA TERENGGANU - Dengan perkembangan teknologi maklumat, kad ucapan Selamat Hari Raya Aidilfitri sudah tidak relevan lagi dengan kedai-kedai buku dan gerai disini mengakui ia sukar untuk dijual. Sumber


Dulu-dulu tahun 80/90an jualan kad raya sentiasa ada permintaan tinggi bila bermula awal puasa lagi. Yelah...kad raya lah satu-satu penghubungan antara antara kawan dengan kawan...pakwe dengan makwe...anak diperantauan dengan ibu bapa dan adik beradik dikampung halaman dan juga saudara mara atau sesapa saje la yang dikenali.

Teringat jugak masa zaman remaja dulu, aku pun turut ambik peluang berniaga kad raya secara berkongsi dengan kawan baik aku. Eh untung besar jugak jual kad raya tau...bahagi dua bahagian masih loaded buat beraya sakan...hahahh. Dulu-dulu mana ada orang pakai handset...kalu ada pun tak ramai yang mampu memiliki handset...kalau ada pun...tahun-tahun tu mana ada lagi SMS/MMS kan? (teringat handset Motorola yang besar gajah....hahahahhh). Fesbuk/Twitter jauh sekali pada masa tu.

Tapi kini dengan perkembangan zaman IT yang serba canggih nih dengan adanya handset canggih manggih, fb/twitter apa bagai...kini kad raya makin beransur-ansur pudar dari pandangan orang sekarang...ye la...kini dengan hanya SMS/MMS...kita dapat ucapan raya dari kawan-kawan, adik beradik dan sanak saudara bertalu-talu lebih-lebih lagi pada malam menjelang raya dan keesokannya. Yang ada akaun fb/twitter awal-awal lagi dah kirim kad raya secara online dengan pelbagai bentuk dan kata-kata ucapan raya.

TETAPI, pada pendapat aku la...kirim dan terima kad raya seprti dulu-dulu adalah saat-saat yang sungguh nostalgik dan paling berbekas dalam hati...sebab kebiasaannya kad raya yang diterima tu kita simpan sampai tahun depan atau kalau kreatif...buat hiasan digantung kat dinding ruang tamu ikut kreativiti sendiri...macam nak menunjuk boleh kad banyak...hehehehhh! (yang kelakarnya...hari-hari duk tunggu depan pintu...kot-kot posmen hantar kad raya...hahahaaa)

APAKAH? Lima atau enam tahun mendatang, kad ucapan Hari Raya akan PUPUS terus?? Entah la...TUNGGU & LIHAT!!


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...