Tolong Klik Iklan Ni

Ahad, 9 Mac 2014

Doa Untuk MH370

5 SEBAB KENAPA MAS DAN KERAJAAN LAMBAT BERI
MAKLUMAT MH 370.

Berikutan kes kehilangan kapal terbang MH370 telah
membuatkan ramai yang tertanya-tanya akan maklumat kerkini
terhadap trajedi tersebut. Dalam kekalutan itu terdapat
segelintir yang menuding jari keatas kelembapan MAS dan
kerajaan dalam memberikan maklumat berkaitan kehilangan
Misteri Pesawat MH370 itu. Apakah ianya hilang terhempas,
hilang disebabkan kejadian misteri ataupun ia telah di rampas
oleh pihak pengganas? Pastinya ada sebab kenapa mereka
tidak sesewenang mengeluarkan kenyataan sebegitu.

Inilah antara sebab kenapa MAS dan Kerajaan lambat
mengeluarkan kenyataan berkaitan kehilangan Pesawat MH370:
Dari hasil perkongsian Nor Azizuddin Abdul Manan dari pada
UUM Sintok untuk memberikan sedikit pendapat peribadi beliau
berhubung isu ini memandangkan beliau gusar dengan pelbagai
unsur dan persepsi negatif yang dilemparkan oleh ramai pihak
berkepentingan terhadap tindak-selamat MAS/Kerajaan
Malaysia (KM) dalam misi mencari dan menyelamat penumpang
dan krew MH370.

1) Penumpang Pelbagai Negara.
Kita perlu ingat bahawa dalam pesawat MH370 tersebut
terdapat lebih 15 kewarganegaraan dengan kapasiti sebanyak
227 orang. Hal ini sebenarnya memberikan sedikit sebanyak
tekanan kepada pihak MAS/KM untuk memberikan maklumat
terkini kepada wakil-wakil Kedutaan / Konsulat masing-masing.
Maybe sesetengah Kedutaan mahukan maklumat segera dan
pantas apatah lagi dalam keadaan lebih 17 jam pesawat yang
masih belum ditemui, juga menyumbang kepada kelewatan dan
kesukaran MAS/KM menyalurkan info terkini. Fahamilah
keadaan.

2) Hubungan Diplomatik
MH370 hilang diperairan dan diruang udara Vietnam, dalam
konteks ini KM dan MAS bertindak dengan berhemah dalam
menjaga hubungan diplomatik antara negara. KM tidak boleh
sewenang-wenangnya mengambil pendekatan sendiri walaupun
peswat tersebut adalah milik negara kita. Sebab itulah
hubungan Bilateral diperlukan, kini pihak Kerajaan Vietnam
sudah menggerakkan jentera menyelamatnya (Angkatan Laut
Vietnam) ke perairan yang disyaki tempat kehilangan MH370.
Apabila pihak lain menjadi peneraju utama dalam misi, sudah
pasti akan wujud beberapa prosedur tertentu yang digunakan
oleh pihak berkenaan sebelum menyalurkan maklumat terkini
kepada KM/MAS. Dalam ertikata lain ; "Lain tempat lainlah cara
penyampaian", jadi memang perlu bersabar dalam perkara ini.

3) Misi Melibatkan 5 negara
Misi mencari dan menyelamat telah pun digerakkan, Malaysia
melalui Maritim dan aset ATM sudah berada diperairan
berkenaan, terkini dilaporkan oleh Astro Awani, Maritim
Malaysia tidak menjumpai sebarang objek pesawat MH370,
manakala Vietnam melalui Angkatan Tentera Laut negara itu
menafikan sudah menjumpai pesawat malang itu malah mereka
dalam situsi mencari dan terus mencari disekitar Pulau Vung
Tau tempat dimana kali terakhir radar negara itu mengesan
pergerakkan MH370. Manakala China juga sudah menggerakkan
aset pertahanan laut atas arahan Presiden Xi Jinping untuk misi
mencari dan menyelamat. Singapura sudah menghantar
pesawat C130 untuk misi bantuan manakala Amerika Syarikat
juga menghantar bantual kapal penyelamat ke pengairan
terbabit. Bayangkan keadaan misi menyelamat apabilan
digerakkan dan disepadukan dengan pelbagai negara, sudah
tentu penyaluran sebarang maklumat terkini mesti
dikoordiansikan agar tidak menjejaskan proses penyiasatan
sebab dan musabab "kehilangan" MH370. Sekecil-kecil evidens
sudah boleh menjadi petunjuk utama atas kejadian ini.

4) Tidak Semudah Yang Dijangka
Misi mencari dan menyelamat tidaklah semudah yang disangka
memandangkan ia berlaku di kawasan lautan yang luas dan
menjadi rebutan antara negara. Jadi, hentikanlah sebarang
spekulasi dan tohmahan. KM/MAS sedaya upaya mungkin, saya
pasti mereka bekerja keras untuk memastikan MH370 dapat
ditemui semula.

5) MAS tetap dihatiku
Kali terakhir MAS mengalami "major accident" ialah pada tahun
1977 di Tanjung Kupang melibatkan 100 korban nyawa. Selepas
kejadian itu, MAS tidak pernah mengalami "major accident"
dengan korban mangsa yang besar selama 37 tahun, dalam
ertikata lain MAS mencapai piawaian keselamatan pesawat yang
kompiten dan diiktiraf oleh ICAO disamping pengemudian
pesawat oleh pilot yang berpengalaman luas. Walaubagaimana
pun secanggih mana sesebuah pesawat, sebarang kesilapan
kecil pun boleh mengundang padah. Hanya takdir menentukan
segala-galanya. Salam takziah untuk semua keluarga mangsa
MH370 dan yang pastinya MAS tetap dihatiku.

Sumber : Nor Azizuddin Abdul Manan - UUM Sintok

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...