Tolong Klik Iklan Ni

Nyoteng Di Pulau Bidong

Program 1Mcat Nyoteng Di Pulau Bidong PeTer

9 Sept 2016 - Hari Pertama

Kami berkumpul dimeetpoint 1 diperkarangan Muzium Negeri Terengganu untuk mengumpul dan memunggah barang² keperluan kedalam boot kereta. Setelah selesai kami mula bertolak tepat jam 12.00pm menuju kemeetpoint ke 2 untuk berhenti solat Jumaat di Masjid Merang. Selesai solat Jumaat kami makan tengahari untuk mengalas perut terlebih dahulu.

Tepat 2.30 setelah kekenyangan kami bergerak pula menuju ke Jeti Merang untuk kerja² memunggah barang keperluan yang dibawa kedalam bot laju. Lebih kurang jam 3.00 bot laju mula bergerak menuju kedestinasi yang mengambil masa lebih kurang 30 minit.

Setelah tiba di Jeti Pulau Bidong kami terus bergegas menuju ke penginapan kami iaitu sebuah surau yang dapat menampung kami untuk beristirehat dan tidur disitu. Selain surau, juga terdapat kemudahan tandas dan bilik mandi yang tak berapa jauh dari surau tersebut dan juga terdapat dua buah wakaf.

Lebih sejam setengah setelah ketibaan kami, menyusur pula pasukan sokongan teknikal iaitu kakitangan Muzium Negeri Terengganu yang membawa peralatan seperti generator untuk lampu dan pengepam air dan beberapa anak pokok kelapa untuk sesi penanaman pokok sebagai tanda perasmian program tersebut keesokkannya. Antara aktiviti hari pertama selepas solat asar berjemaah adalah memancing dan sketch sebelum kami balik ketempat penginapan. Selesai solat maghrib sesi memasak untuk makan malam dilangsungkan. Setelah isyak kami terus makan beramai² dengan hidangan lauk pauk seperti ayam masak merah+ikan tongkol dan nasi putih. Setelah kekenyangan kami berehat seketika sebelum aktiviti sembang seni secara santai.

10 Sept 2016 - Hari Kedua

Menyediakan sarapan pagi seperti ikan bakar dan bbq untuk persediaan menyambut kedatangan Pengarah Muzium Negeri, pegawai kanan dan lain² yang dijangka tiba jam 10.00am.

Lebih kurang 10.00am, mereka tersebut tiba dan disambut oleh kami dan seterusnya Pengarah Muzium Negeri Tuan Haji Yusof Abdullah memulakan sesi penerangan dan imbasan sejarah pendudukan pelarian Vietnam di Pulau Bidong sehingga ditutup dan diambilalih oleh Muzium Negeri Terengganu. Usai sesi tersebut, sesi menanam beberapa anak pokok kelapa sebagai tanda perasmian program 1Mcat Nyoteng Di Pulau Bidong dirasmikan oleh Tuan Haji Yusof Abdullah. PeTer turut menanam satu anak pokok kelapa dalam sesi tersebut.

Selesai bergambar beramai², kami dibawa untuk melihat kesan² tinggalan pendudukan pelarian Vietnam yang masih ada dan dijaga rapi oleh pihak Muzium Negeri Terengganu sebagai satu bahan sejarah yang mampu menggamit kehadiran pelancung² datang melihat sendiri kesan² peninggalan tersebut. Pihak Muzium sendiri kini dalam usaha menambah lagi pasarana untuk kemudahan pelancung.

Setelah selesai menjejaki tapak² tinggalan tersebut kami kembali untuk nakan tengahari. Seterusnya kami pelukis² yang terlibat meneruskan sesi pleinair ditapak² yang terpilih untuk diabadikan atas catan. Yang tak siap sepenuh pada siangnya ada yang menyambung melukis pada malamnya disamping diselangi sesi sembang seni santai. Beberapa artwork dapat disiapkan oleh pelukis² yang terlibat dengan program tersebut yang hasil dari artwork tersebut akan dipamerkan oleh pihak Muzium Negeri Terengganu yang akan diberitahu kelak. Selain artwork hasilan ketika pleinair, artwork studio berkenaan tinggalan sejarah Pulau Bidong yang akan dilukis dirumah masing² oleh pelukis² yang terlibat.

11 Sept 2016.
Hari terakhir program. Selepas bersarapan ala kadar, kami bersiap sedia di jeti menunggu bot untuk pulang. Lebih kurang jam 10.10am bot tiba di jeti Pulau Bidong untuk membawa kami pulang.

Atas ehsan pemandu bot iaitu Pak Rashid, kami dibawa kesatu lokasi untuk memancing ikan kerisi. Aktiviti memancing selesai jam 1.00pm dengan beberapa ekor kerisi. Kami sampai di Jeti Merang lebih kurang jam 1.30pm. Setelah selesai memunggah barang² kedalam boot kereta kami singgah makan tengahari terlebih dahulu sebelum kembali kerumah masing².

Dengan Kerjasama:
#Balai Seni Visual Negara
#Terengganu State Muzium

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...