Tolong Klik Iklan Ni

Jumaat, 30 Disember 2011

Mulai Mei 2012 Ujian Memandu Menggunakan Gear Auto


Ujian memandu kereta akan menggunakan gear auto pada Mei 2012. Cadangan itu akan dilaksanakan setelah pengubahsuaian dilakukan pada Kurikulum Baru Pendidikan Pemandu siap kerana kurikulum sebelum ini perlu diubah kerana mengandungi sistem ujian gear manual.

Pengusaha-pengusaha sekolah memandu akan diberi masa untuk menukarkan kereta gear auto kerana selama ini mereka menggunakan kereta gear manual untuk ujian memandu dan akan melibatkan kos jika dibuat secara tergesa-gesa.

Cadangan ini dibuat untuk memudahkan orangramai memiliki lesen memandu dengan lebih mudah kerana kesukaran wanita dan kalangan mereka yang lebih berumur untuk menjalani ujian memandu kereta bergear manual begitu sukar pada sesetengah mereka yang mengambil ujian memandu.

Walaubagaimanapun beberapa elemen yang ada pada sistem ujian sekarang ditambahbaik untuk melahirkan pemandu yang berhemah dan berdisiplin.

p/s: Adakah selepas nih akan tiada lagi kemahiran memandu kereta bergear manual? Adakah selepas nih pengeluar-pengeluar kereta akan beransur-ansur mengurangkan atau seterusnya menghenti terus pengeluaran kereta transmisi manual? Kalo la kita ambik contoh pada kereta-kereta keluaran terkini termasuk juga Proton, diikuti pula dengan meningkatnya pemilikan kereta bergear auto, nescaya suatu hari nanti kereta bergear manual akan berkurangan ataupun akan pupus........[?]


Lapuran lanjut: Bernama Auto

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...